מהו התוואי של המקטע המחודש?
בשל עבודות בנייה באזור שוהם ואלעד, שונה תוואי שביל ישראל באזור. השביל יעבור ממערב לכבישים 6 ו-444, ויכלול אתרים ביישוב שוהם, בהם הטיילת המזרחית, גינת כרמים ועוד. זהו חלק ממקטע 21 של שביל ישראל, בין תל אפק למצפה מודיעין.
המסלול עובר, מדרום לצפון, בחורבת תנשמת שביער שוהם, פונה מערבה וחוצה את כביש 444 במעבר מתחת לכביש, אל הטיילת המזרחית של שוהם. ממנה, בכיוון צפון, הוא חולף לצד הגינה הקהילתית של היישוב ומרכז מסחרי – מקום מתאים להצטיידות ולבילוי.
משם השביל ממשיך וחוצה את שכונת כרמים שבמרכזה פארק יפה. מגבולה הצפוני של שוהם, המסלול ממשיך אל יער ברקת, בו המטיילים יכולים להינות מתצפיות יפות לאזור שדה התעופה וגוש דן. המקטע המחודש תוכנן בסיוע מועצה אזורית חבל מודיעין ומועצה מקומית שוהם,
באזור זה, פעלו עד שנות ה-90 מחצבות שאת שרידיהן ואת שרידי המתקנים שסביבן רואים בסביבת השביל. לאחר חציית "צומת המחצבות" ממשיך השביל צפונה ועובר לצד ״עמוד״ ששרד את החציבה, שבקירותיו נראים קינים של שרקרקים (כמובן, הקפידו לא להפריע להם).
לאחר חציית ״קו המסילה המזרחית״ על גבי גשר חדש, ממזרח למערב, ממשיך השביל מערבה ועוקף את אזור עבודות הבניה של תחנת הרכבת בשולי שדות החיטה של קיבוץ נחשונים וחוזר מזרחה אל מתחת לגשר שמעליו עובר כביש 471. בהמשך צפונה, עוקף השביל אזור עבודות נוסף באזור נחל שילה. השביל נכנס אל מושב כפר סירקין וחוצה אותו צפונה דרך רחוב הכלנית. בצאתו מהמושב עובר השביל לצד מטע אפרסקים, חוצה את ערוץ נחל שילה ומתחבר חזרה לתוואי השביל הוותיק בעוברו בשדות של קיבוץ עינת. מכאן ממשיך השביל צפונה אל תל אפק (אנטיפטרוס).
איציק בן דב, רכז סימון שבילים בחברה להגנת הטבע, מסביר שבמתכונתו הקודמת, שביל ישראל עבר לצד מוזוליאום מזור – מבנה מהתקופה הרומית ששרד בשלימותו. בתוואי החדש, יוכלו המטיילים לצפות על המוזילאום הנראה מעבר לכביש 444 בצידו המזרחי לצד בתי העיר אלעד.
האתגר: לשמור על הרציפות של שביל ישראל
שביל ישראל, שנחנך על ידי החברה להגנת הטבע, בשנת 1995, הוא שביל הליכה רגלי, לאורך מדינת ישראל. על סימון כ-1080 ק"מ של שביל ישראל ותחזוקתו, אחראי צוות סימון שבילים של החברה להגנת הטבע. השביל מסומן בשטח בצבעים לבן, כחול וכתום, והוא מחולק ל-56 מקטעים, שאפשר לטייל אותם ברצף כטרק ארוך או לבחור בכל פעם מקטע אחר. כיוון שהשביל מסומן בחלקו על שבילים קיימים המובילים לאתרי טבע מרכזיים בישראל, אפשר גם לטייל בו במסלולים קצרצרים.
בן דב מוסיף: "ישראל מתפתחת בצעדי ענק והאתגר לשמור על רציפותו של שביל ישראל נעשה קשה משנה לשנה. פיתוחה של העיר אלעד וסלילת קו המסילה המזרחי על התוואי שבו עובר השביל, דרש איתור תוואי חלופי בטיחותי ומעניין. המשימה לא הייתה פשוטה והדבר הסתייע לבסוף בזכות התגייסותם של קק״ל ומועצות שוהם וחבל מודיעין. השביל יעבור דרך שוהם וכפר סירקין ולמטיילים בתוואי החדש תהיה הזדמנות להכיר את שני הישובים האלה ותושבי הישובים יהנו ממראה המטיילים העוברים ליד בתיהם".
שביט סער וקסלר, מנהלת הוועדה לשבילי ישראל בחברה להגנת הטבע, מסבירה: "זה 30 שנה, שביל ישראל מאפשר לרבבות מטיילים לטייל לאורך הארץ, לפגוש את הנופים המשתנים, את האוכלוסיה המגוונת ולעבור מסע אישי ופרטי. מרגש בכל פעם מחדש לראות כיצד הרשויות דרכן עובר השביל מאמצות אותו אליו, ומאפשרות למטיילים מסע בטוח ומהנה. תחזוקת תוואי שביל לאורך כל ישראל היא משימה מורכבת בארץ המתפתחת שלנו – מסילות רכבת, מחלפים, הרחבות ישובים או כבישים, דורסים לא אחת את השטחים הפתוחים ומאלצים אותנו לחפש פתרונות להזזת התוואי על מנת לאפשר מעבר בטוח למטיילים. שביל ישראל מתפתח כל הזמן ומתאים את עצמו למציאות הישראלית. השינוי במקטע הוא המהלך המתבקש ביותר בעת הזו ואנו שמחים שהצלחנו, בעזרת שותפנו ברשויות, להעביר את השביל בנקודות המעניינות ביותר עבור המטיילים והמטיילות".
ראשת מועצת שוהם, דפנה רבינוביץ, אומר: "שביל ישראל קיים כ-30 שנה והוא הפך לנכס פנאי ישראלי אמיתי. אני שמחה ששוהם מאפשרת המשך קיומו של מסלול בטוח למטיילי השביל ומשוכנעת, מתוך היכרותי עם הקהילה המקומית, שנקדם בברכה את מטיילי שביל ישראל שיחלפו ביישוב, ונעניק להם קבלת פנים חמה. בימים אלה מקדמת שוהם פרוייקט בסמוך לתוואי השביל, אשר כולל מרכז מבקרים וחניון לילה למטיילים".